![]() |
Én nyertem,
de nem volt egyszerű. Az első kötet kivételével - amit, mondjuk, lehet, hogy
nem egy tömegrendezvényen kellett volna kiolvasnom - őszinte élvezettel
olvastam a sorozat mindegyik részét, de azért nem egészen azt kaptam, amit
szerettem volna. Megfigyeléseimet "Iron Tadpole" fedőnevű bűntársam
javaslatára a sorozathoz illő formában közlöm.*
Amit igazán
csak dicsérni tudok, az a részletekre fordított figyelem. Amit ezen a téren
bele lehetett tenni a sztoriba, az bele lett téve. Foglalkoztam én is
hobbiszinten helytörténettel és anyakönyvi kutatással, tisztában vagyok vele,
mekkora munka van a sorozatban ilyen szempontból. Le a kalappal. Jó, a
lakójegyzékekből vadászott szereplőket jelölő lábjegyzeteket feleslegesnek
tartottam, simán elfértek volna végjegyzetben, és akkor nem rúgtak volna ki
páros lábbal a szöveg hangulatából minden egyes alkalommal. De ettől el tudok
tekinteni. Attól is, hogy a jelek szerint a szerző az az ember, aki akkor se
írná le a "harisnya" szót, ha fizetnének neki, mindaddig, amíg
fuszeklit is írhat helyette. Persze, értem, a korabeli nyelvhasználat
rekonstruálása, meg minden.**
Amitől a
falat kapartam, az a két főszereplő. Mili logikus választás volt a
nézőpontkarakter szerepére, hiszen a történet kezdetén ő az új, idegen elem. A
sorozat nagy részében ő lesz a narrátor is, ami már kevésbé szerencsés, mivel
Milinek életkorából adódóan nagyobb az arca, mint az esze, és ettől elég
idegesítő. Ettől is. Egy ponton kompletten elhülyül, gondolom, a
szerelemtől.*** Azt sem értem, hogy hogy narrálhat olyan jeleneteket is, ahol
jelen sincs?
Ambrózy
bárót tulajdonképpen nem is tekinthetjük főszereplőnek, hiszen a történet döntő
hányadában egyáltalán nincs jelen. Ugyanis nyomoz. Ezt bemondásra kell
elhinnünk, és azt is, hogy ő zseniális, mert sosem látjuk, amint épp zseniálisan
nyomoz. Azt többnyire csak utólag meséli el. Ezzel szemben egy igazi
kőbunkó. De persze a lelke mélyén egy cuki fiú, csak hát ugye sötét titkok
lappanganak a múltjában,**** és ettől kicsit megroggyant lelkileg.*****
Maradjunk annyiban, hogy mindvégig Renée-vel éreztem együtt, akinek, úgy tűnt,
belső vágya, hogy valahányszor találkoznak, ütlegelni kezdje a bárót annak
tulajdon sétabotjával.
Az igazi
móka, amikor ezek ketten közös jelenetekben szerepelnek, olyankor ugyanis
mindkettőnek legalább 10 pontot zuhan az IQ-ja. Mili kifejezetten
pofoznivalónak tartja őbáróságát, de azért persze már az első kötetben fülig
belezúg.****** A báró következetesen úgy kezeli Milit, mint a világ
legidegesítőbb kishúgát, de persze a végén kiderül, hogy mindvégig lángolt
érte, csak titkolta. Ennek mondjuk az égvilágon semmiféle jelét nem láttuk, de
rendben. Elfogadom. De azért nem ez az évszázad könyves románca. A rajongók
mondjuk úgy kezelik, de úgy kell nekem, minek dőltem be nekik.*******
A többi
szereplő szerencsére bőven kárpótol. Tarján Vili nagyon szórakoztató, simán el
tudom képzelni, hogy saját spin-offot kapjon. Kifejezetten el tudom képzelni,
amint idősebb korában álnéven noir detektívregényekben írja meg emlékeit.
Emmának is kijárna egy spin-off, egyébként is történhetne már valami jó is
vele. Márika nagyon szórakoztatóan, itt-ott kifejezetten rejtői módon narrálja
az (eddig) utolsó kötetet. És ne feledkezzünk meg a rendkívül irritáló Detrich
felügyelőről, aki az egész sorozat leghitelesebb figurája. Egy örök típust
képvisel, olyat, aki lefelé tapos, fölfelé nyal, bármilyen hatalmat készséggel
kiszolgál, de közben gyűlöli még azt is, aki a pórázát tartja. Detrich, ha
végigélte volna a huszadik századot, minden karhatalom egyenruhájában
kényelmesen érezte volna magát.********
A kedvenc
kötetem egyébként - minden irónia nélkül - a három és feledik, a Bitó
és borostyán. Ebben ugyanis tényleg nyomoznak, mégpedig ott, a szemünk
előtt! Ráadásul Mili teljesen intelligensen viselkedik benne, csak azon
röhögtem sokat, hogy folyton azt mondja, ő a báró jobbkeze. Miért nem a bal?
Richárd álöltözetben mászkál, és időnként humora is van, szóval rá se ismerni.
Emellett rajongok a borostyánköves ékszerekért. A kettes számú kedvenc a Szer'usz,
világ, amelyben Márika kalauzol bennünket az alvilágban, és még a majdani
Újbudára is átruccanunk.
Író úrnak
üzenem, hogy lelkesen várom a következő kötetet. De tényleg! Legyen benne Emma,
jó? És hepiend.
A fotót a
Fortepanról nyúltam - nem bírok betelni azzal az oldallal -, a lányokat pedig
képzeletben kineveztem Milinek és Emmának. De ne hagyjátok, hogy ez megkösse a
képzeleteteket.
*
Lábjegyzetelve.
** De akkor
is: ezekben a könyvekben kivétel nélkül az összes szereplő úgy beszél, hogy
annak hallatán bármelyik, rétegnyelvekkel foglalkozó nyelvész tarkón nyalná
magát örömében. Ilyen egyszerűen nincs. Átrágtam magam a századfordulós
nőirodalom egy elég jó részén, szóval nekem elhihetitek. Mondjuk legalább a
kicsinyítő képzők túltengése stimmel.
*** Erre még
visszatérünk.
**** Ezzel a
sötét titokkal a szerző hat köteten keresztül húzta az agyamat. A végén már
mindenben utalást láttam, és meg voltam róla győződve, hogy akármi is történt,
az valami eposzi szabású esemény lehetett. Különben miért titkolnák ennyire?
Miért sápadna bele mindenki még a gondolatába is? Richárd megölt valakit. A
titokzatos nőt a festményről, akibe halálosan szerelmes volt. Esetleg a nő
exét. Vagy medvecsapdában ragadt, miután a nő elárulta, és le kellett vágnia a
saját karját, hogy kiszabaduljon. Szóval valami igazán nagy dologra gondoltam.
Erre kiderül, hogy - miután lehántjuk a sztoriról a firlefrancokat - megtámadta egy kutya az erdőben. Erős a gyanúm, hogy azért
titkolta ennyire, mert ezt maga is cikinek tartotta.
*****
Láttunk már ilyet. Sokszor. Nagyon sokszor.
****** Ahogy
Iron Tadpole megfogalmazta: "Nincs is szexibb, mint ha elgázol egy félkarú
hólyag." És tényleg. Különben elég Shakespeare-ig visszanyúlni: Júlia és
Miranda is első látásra beleszeretett az első (nem rokon) férfiba, akit
életében látott.
******* Az
alábbiak szinte mindegyike jobban működött (vagy működött volna): Mili/Vilmos,
Emma/Vilmos, Emma/Richárd, Richárd/terápia, Agáta/Győző bá, Márika/Postás.
******** Amúgy
ha lehet, ne próbáljátok elképzelni, hogy ha valóban léteznek, hogyan alakult
volna a szereplők élete a huszadik századi magyar történelemnek nevezett
revüműsorban. Elég nyomasztó. De lefogadom, hogy mindenütt akadt egy detrich.
Richárd + terápia = otp
VálaszTörlésRemélem, az új kötetről is lesz majd bejegyzés.;)
Hát ha elég ütős lesz...
Törlés